آزمون سالت اسپری

آزمون سالت اسپری

آزمون سالت اسپری (مه نمک)

در آزمایشگاه جهان استاتیک یکی از آزمون هایی که توسط پرسنل زبده کنترل کیفی بر روی قطعات انجام می گردد آزمون سالت اسپری یا همان یا پاشش نمکی ( salt spray )می باشد. این تست یا آزمون مشخص کننده میزان مقاومت پوشش سطح فلز در برابر خوردگی می باشد.

که با توجه به لایه محافظ و فرآیندی که جهت شست و شوی سطح فلز انجام می گردد نتایج متفاوتی می توان به دست آورد. در مجموعه جهان استاتیک با انجام این آزمایش از کیفیت و صحت انجام صحیح فرآیند شست و شو با مواد با کیفیت و پس از ان خشک شدن کامل قطعه و کیفیت نحوه پاشش و کیفیت رنگ را مشخص می کنند.

دستگاه سالت اسپری یا مه پاش نمکی شرایطی را فراهم می کند که قطعه یا پلاک رنگ شده در شرایط فراتر از حالت عادی را سپری کند و با توجه به ماندگاری قطعه در این شرایط سخت تا حدی می توان راجع به کیفیت و طول عمر قطعه در شرایط واقعی نظر داد.

این دستگاه از یک محفظه عایق جهت پاشش مه نمکی و یک مخزن ذخیره آب نمک یک سری تاسیسات انتقال آب و باد برای ایجاد مه نمکی ، المنت های برقی برای حفظ دمای محیط آزمایش ، سنسور وجود آب در مخزن ذخیره و سنسور دمای محیط و سیستم الکترونیکی که زمان انجام آزمایش و فشار ورودی و پیوسته مه نمکی را کنترل می کند.

شیوه انجام آزمون سالت اسپری بر اساس استاندارد ASTM B117 اصلی ترین استاندارد این دستگاه به این گونه است که نمونه های مد نظر را حدودا با زاویه 15 الی 30 درجه درون محفظه دستگاه قرار داده و ترجیحا به موازات مسیر پاشش مه نمکی باشد.

نکته ای که وجود دارد این است نمونه ها باید در ارتفاع بالایی محفظه باشند که با آبی که از قطعه می چکد ارتباطی نداشته باشد و حتی قطرات آب از دیگر نمونه های آزمایش بر روی یکدیگر نریزد و آب نیز باید از محل خروجی دستگاه تخلیه شود.

آبی که درون مخزن آب نمک ریخته می شود نیز باید طبق استاندارد ساخته شود.

آب مقطر به میزان 95 درصد و 5 درصد سدیم کلراید (با حداکثر ناخالصی 0.3 درصد) ترکیب می شود.

حال با توجه به مسائل مطرح شده بالا نتایج مختلفی از نمونه های مختلف می توان بدست آورد.

اگر بخواهیم قسمتی از تجربه متخصصین کنترل کیفی مجموعه جهان استاتیک را بیان کمک به شرح زیر می باشد

آزمون سالت اسپری

تاثیر مواد شست و شوی چربی گیر و فسفاته آهن با کیفیت خوب و با نحوه استفاده اسپری حدود 140 الی 216 ساعت مقاومت در برابر زنگ زدگی ایجاد می کند و در صورت تغییر مواد به مواد شست و شوی نانو این مدت تا حدود 600 الی 700 ساعت افزایش پیدا می کند.

در خصوص رنگ ها، رنگ آستر پاششی مایع از 186 ساعت الی 240 ساعت می باشد که این مجموعه به واسطه دانش فنی متخصصان خود توانسته به میزان 300 ساعت مقاومت قطعه در دستگاه سالت اسپری نیز برسد.

نکته شایان ذکر پایانی این است که اگر دو قطعه کاملا مشابه از لحاظ فرآیند تولید به صورت جدا گانه تست بگیریم شاهد اختلاف اندکی در نتایج به دست آمده می باشیم که این موضوع عادی است.

در صورت نیاز به انجام این آزمایش یا دیگر آزمایش های مربوط به حوزه رنگ و حتی تجزیه و تحلیل و بدست آوردن راه حل برای رفع مشکلات رنگ این مجموعه به واسطه دانش فنی متخصصین خود و سابقه طولانی در زمینه مشاوره و خدمات آزمایشگاهی ، آماده هر نوع همکاری با صنعتگران گرامی می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.