مقایسه طول عمر رنگ پودری و رنگ مایع

مقایسه طول عمر رنگ پودری و رنگ مایع

مقایسه طول عمر رنگ پودری و رنگ مایع

فلزات مختلفی که در صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید از زنگ زدگی، پوسیدگی و اکسید شدن محافظت شوند. به همین دلیل اکثر افرادی که با صنایع مختلف نظیر صنعت هواپیماسازی، صنعت اتومبیل، لوازم خانگی و تولید قطعات فلزی سر و کار دارند، اصولاً با این سوال مواجه می‌شوند که برای پوشاندن سطوح فلزی چه رنگی بهتر است؟ آیا رنگ پودری الکترواستاتیک اصفهان باید مد نظر قرار گیرد یا رنگ مایع؟

در جواب باید بگوییم هر دو این رنگ‌ها از یک ترکیبات ویژه ساخته شده‌اند. اما هر کدام دارای یک سری ویژگی و معایب هستند. با گسترش علم بشریت استفاده از رنگ‌های پودری بسیار بیشتر شده اما رنگ‌های مایع هم هنوز جایگاه خود را حفظ کرده‌اند. در این مطلب تمایل داریم تا مقایسه مختصری بین رنگ پودری و مایع و همچنین طول عمر هر کدام از آنها داشته باشیم.

تعریف رنگ پودری

رنگ پودری یکی از پرکاربردترین رنگ‌های صنعتی است. رنگ‌های پودری  از ترکیب رزین، رنگ دانه‌ها و افزودنی‌های پخش شده در بایندر ساخته شده‌اند. مواد اولیه این نوع  رنگ، به شکل پودر بوده است. این پودر طی فرایندی به صورت مذاب شده با هم ترکیب می‌شوند و سپس سرد شده و به صورت دانه‌های ریز استفاده می‌گردند. این نوع رنگ می‌تواند چیزی حدود ۱۵ تا ۲۰ سال خود را حفظ نماید. همچنین در برابر شرایط آب و هوایی، خوردگی و مواد شیمیایی مقاومت و دوام بسیار بالایی دارد. به دلیل وجود همه این ویژگی‌ها خط تولید رنگ استاتیک مدام در حال فعالیت و تولید رنگ‌های مرغوب استاتیک می‌باشد.

رنگ پودری الکترواستاتیک اصفهان چیست

در واقع الکترو یک روش برای رنگ آمیزی سطوح فلزی است. در این روش رنگ پودری توسط بارهای الکتریکی و همراه با پاشش‌های قوی بر روی سطوح پاشیده شده، سپس بر روی آن رسوب کرده و می‌نشیند. برای استفاده از این روش از یکسری تجهیزات مانند تفنگ‌های اسپری برای رنگ‌های مایع و رنگهای پودری به کار برده می‌شود. از این روش و نوع رنگ بیشتر در فضا و محیط‌های صنعتی استفاده می‌شود. پس بهتر است حتما نحوه و انجام رنگ‌های پودری توسط متخصصان حرفه‌ای در این زمینه انجام گیرد.

تعریف رنگ مایع

همانطور که از نام این نوع رنگ بر می‌آید، رنگی به حالت مایع است که به شکل‌های کمپرس شده با پیستوله بر سطوح‌های مدنظر اسپری می‌گردد. این رنگ توسط حرارت کوره‌ها پخته شده به همین دلیل به آن رنگ مایع کوره‌ای هم گفته می‌شود. هر نوع رنگی اعم از پودری و مایع به یکسری شرایط خاص مانند: حرارت مناسب و همچنین مدت زمان برای پخته شدن نیاز دارد. به همین دلیل بهتر است حتی برای تولید آنها از متخصصین خط تولید رنگ‌های استاتیک کمک بخواهید و از تجارب آنها استفاده نمایید.

تفاوت طول عمر رنگ‌های پودری الکترواستاتیک اصفهان و رنگ مایع

شاید برای شما هم این سوال پیش آید که دوام و طول عمر کدام یک از این دو رنگ بیشتر است و یا کدام یک از این دو رنگ را می‌توان به عنوان یک پوشش محافظ انتخاب کرد؟ به عقیده بسیاری از تولیدکنندگان، رنگ‌های پودری حداکثر ۱۵ تا ۲۰ سال عمر می‌کنند و مقاومت دارند. اما عمر رنگ‌های پودری که در فضاهای باز و آزاد هستند قاعدتا کمتر از ۲۰ سال است و چیزی حدود ۵ تا ۷ سال عمر می‌کنند. پس با ذکر این مطلب متوجه شدیم که نمی‌توان عدد و رقم ثابتی را برای طول عمر ذکر کرد. طول عمر رنگ‌ها به عوامل و شرایط متفاوتی بستگی خواهد داشت.

عوامل موثر در طول عمر رنگ‌های پودری و مایع

شاید با ذکر حد و حدود سال بتوان طول عمر رنگ‌ها را تشخیص داد. اما یکسری عوامل بر روی این طول عمر ارتباط مستقیم و تاثیرگذار دارند، که این عوامل عبارتند از :

اشعه ماورا بنفش

اولین عامل تاثیرگذار بر طول عمر رنگ‌ها همین اشعه ماورا بنفش موجود در نور خورشید است. نور خورشید به سرعت باعث از بین رفتن رنگ‌ها می‌گردد. رنگ‌های پودری به دلیل بهره‌مندی از پیوندهای شیمیایی بسیار ضعیف، توانایی مقابله با شرایط جوی را نداشته و به راحتی در مقابل آن کمر خم می‌کنند. پس خطوط تولید رنگ‌های استاتیک برای تجهیزات و قطعاتی که باید در معرض نور خورشید قرار گیرند، رنگ‌های پلی استر یا مایع را تولید کرده و به کاربران پیشنهاد می‌دهند. رنگ‌های مایع در برابر نور آفتاب بسیار مقاوم بوده و آسیب جدی نمی‌بینند.

انواع رطوبت

از دیگر عواملی که در طول عمر این دو رنگ باید توجه خاصی داشت رطوبت می‌باشد. یکی از عوامل معروف تخریب رنگ، رطوبت است. رطوبت جزء هر دسته‌ای که باشد بر روی رنگ‌ها تاثیر نامطلوب خواهد داشت. رطوبت‌ها هم به انواع رطوبت مایع همانند شبنم و رطوبت گازی که همان بخارهای آب معلق در هوا هستند، دسته بندی می‌گردند. این دو رطوبت به بافت اصلی و اساسی رنگ‌ها نفوذ کرده و موجب تخریب آنها می‌شوند. رنگ‌های پودری الکترواستاتیک اصفهان به دلیل برخورداری از ساختاری به هم پیوسته به راحتی آب و رطوبت را به درون خود نفوذ نمی‌دهند و یک مزیت بارز در برابر این این عامل تخریب کننده دارند. رنگ‌های مایع برخلاف رنگ‌های پودری در مواجه با رطوبت حفره‌هایی درون خود ایجاد کرده که رطوبت به راحتی از آن نفوذ کند، پس سریعتر از رنگ‌های پودری از بین می‌روند.

دما و حرارت

حرارت و دما یکی از عوامل تخریب و در واقع تسریع فرایند شیمیایی است. بسیاری از رنگ‌ها اعم از رنگ پودری و مایع در دما و شرایط محیطی بسیار مقاوم عمل می‌کنند، اما با افزایش دما تخریب رنگ آنها به راحتی صورت می‌پذیرد.

جمع بندی نهایی

همانطور که بالاتر عنوان نمودیم، عوامل بسیار زیادی بر روی ماندگاری و طول عمر آنها تأثیرگذار خواهد بود. اما شرایط جوی و آب و هوایی یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار می‌باشد. در مقایسه با رنگ‌های پودری و مایع باید گفت رنگ پودری از انعطاف بالایی برخوردار بوده و همچنین طول عمر بسیار بیشتری دارد. رنگ‌های پودری در برابر ضربه، خمش و بسیاری از حملات مقاوم می‌باشند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.