انواع رنگ پودری

کدام صنایع می توانند از خدمات رنگ پودری بهره مند شوند؟

مقدمه

این مقاله درباره انواع رنگ پودری که در صنایع مختلف استفاده می شود، توضیح داده شده است. امروزه از رنگ های پودری برای رنگ آمیزی بسیاری از سطح با میزان مقاومت بالا استفاده می شود. از این نوع رنگ ها می توانید برای محیط های داخلی و خارجی استفاده کنید.

رنگ یک رویکرد سنتی با محدودیت های مختلفی است. از طرف دیگر خط تولید رنگ پودری رویکرد پیشرفته تری است که دوام بهتر، کاهش اثرات زیست محیطی و ظاهری با کیفیت بالاتر را به ارمغان می آورد. مجموعه جهان استاتیک دارای بیش از 20 سال سابقه درخشان که در زمینه فروش رنگ پودری با کیفیت فعالیت دارد. برای خرید رنگ های پودری با قیمتی مناسب می توانید به این مجموعه مراجعه کنید.

رنگ پودری چیست

رنگ های پودری نه تنها محکم هستند، بلکه انعطاف پذیر نیز هستند. می توان از آن ها بر روی سطوح مختلف از جمله فلز، بتن، فولاد و پلاستیک استفاده کرد. برای کاربردهای داخلی و خارجی مناسب هستند و یکی از مقرون به صرفه ترین گزینه ها در میان انواع رنگ های موجود در بازار می باشد که امروزه موارد استفاده از آن ها افزایش یافته است.

رنگ پودری مانند رنگ های مایع براق نیست، به این معنی که می تواند پوشش های ضخیم تری نسبت به رنگ های مایع معمولی، بدون افتادگی و با کمترین تفاوت ظاهری بین سطوح با پوشش افقی و سطوح با پوشش عمودی ایجاد کند.

رنگ پودری چیست

انواع رنگ پودری

رنگ های پودری بسته به هدف و کاربردشان به انواع مختلفی تقسیم می شوند، از جمله:

  • رنگ های پودری اپوکسی

این فرمول حاوی رزین اپوکسی و سخت کننده مناسب است، زمانی استفاده می شود که مقاومت در برابر مواد شیمیایی مورد نظر باشد. از آن ها به ویژه برای رنگ آمیزی مخازن سوخت استفاده می شود. این نوع پودرها در برابر حرارت و نور مقاومت کمتری دارند. همچنین در مواقعی که به مقاومت در برابر خوردگی بالا نیاز است، به عنوان پرایمر استفاده می شوند.

  • رنگ های پودری اپوکسی پلی استر

همانطور که از نامشان مشخص است دارای رزین اپوکسی و پلی استر می باشند. رنگ های اپوکسی یک نوع پودری هستند که برای ارائه خواص مقاومت فیزیکی و شیمیایی با هم توسعه یافته اند. از آن ها در داخل ساختمان استفاده می شود. باز این نوع رنگ ها به وفور در صنعت لوازم خانگی استفاده می شود. علاوه بر این، وسایل روشنایی منزل و اداره ها، مبلمان فلزی، تجهیزات بیمارستانی، حوله گرم کن، رادیاتور، آرمیچر و کابین دوش را می توان با این نوع پودر رنگ پوشش داد. اگرچه از نظر مقاومت در برابر حرارت و نور از پودرهای نوع اپوکسی قوی تر است، اما مقاومت کمتری نسبت به پودرهای پلی استر در فضای باز دارد.

  • رنگ های پودری پلی استر TGIC

این نوع رنگ شامل رزین پلی استر و سخت کننده TGIC است. آن ها یک پودر دیوار خارجی هستند که به ویژه برای پروفیل های درب و پنجره آلومینیومی استفاده می شوند. هنگامی که به درستی طراحی و استفاده شوند، می توانند به مدت 10 سال در برابر نور خورشید و سایر شرایط آب و هوایی مقاومت کنند. رنگ پودری پلی استر TGIC عمدتاً در صنعت پروفیل آلومینیوم، ماشین آلات کشاورزی، دوچرخه، رینگ، وسایل روشنایی و غیره استفاده می شوند.

  • رنگ های پودری پلی استر پریمید

آن ها شامل رزین پلی استر و هاردنر پریمید هستند. برای دیوارهای خارجی که از دست دادن رنگ و روشنایی نامطلوب است و به ویژه برای کاربردهای معماری قابل استفاده می باشند. برای پروفیل های درب و پنجره آلومینیومی استفاده از آن ها، توصیه می شود. هنگامی که به درستی استفاده شوند، می توانند تا بیش از 15 سال بسته به شرایط آب و هوایی مقاومت کنند.

  • رنگ های پودری پلی اورتان

فرمول آن حاوی رزین پلی استر و سخت کننده مناسب (ایزوسیانات) است. در برابر سایش، رطوبت و تست سالت اسپری یا آزمون افشانه نمک بسیار مقاوم هستند. (در مقایسه با سایر محصولات دیوار بیرونی پلی استر، مقاومت شیمیایی و همچنین مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش را ایجاد می کنند.) می توان از آن ها در خودروها، لوازم حمام و محصولات باغی استفاده کرد.

  • رنگ های پودری اکریلیک

به ویژه در صنعت خودرو ترجیح داده می شوند. این رنگ پودرها بسیار قوی و بادوام هستند، اما به دلیل عدم تطابق با انواع دیگر رزین ها و آلودگی، در تأسیساتی که انواع دیگر پودرها تولید می شود، تولید نمی شوند.

رنگ پودری

کدام صنایع می توانند از خدمات رنگ پودری بهره مند شوند؟

تطبیق پذیری و نتایج بکر رنگ های پودری محبوبیت آن را در طیف گسترده ای از صنایع افزایش داده است. از تولیدکنندگان خودرو گرفته تا شرکت‌ های ساختمانی، صاحبان مشاغل در سراسر جهان برای افزایش طول عمر محصول به رنگ پودر روی آورده‌ اند. در این جا نگاهی به پنج صنعتی می اندازیم که مزایای پوشش پودری صنعتی را کشف کرده اند:

  • خودرو

رنگ پودری کاربردهای زیادی را برای تولیدکنندگان خودرو ارائه می دهد. این فرآیند برای محافظت از سپرهای فولادی، رینگ چرخ ها، دستگیره درها و حتی اجزای فولادی موتور استفاده می شوند. همچنین از پوشش پودری برای محافظت از پانل های خارجی خودرو و قطعات بدنه در برابر زنگ زدگی و خوردگی استفاده می شود.

  • تجهیزات پزشکی

تولیدکنندگان میزهای جراحی، ماشین‌ های بیهوشی، چرخ دستی‌ های پزشکی و واحدهای الکتروجراحی اغلب به پانل‌ ها و قطعات فولادی وابسته هستند تا از استحکام و ماندگاری محصولات خود اطمینان حاصل کنند. پوشش پودری همچنین می تواند با ایجاد یک سطح ضد میکروبی صاف برای جلوگیری از گسترش عفونت، به فرآیند کنترل عفونت کمک کند.

استفاده از رنگ پودری

  • لوازم خانگی

اجاق گاز، ماشین لباسشویی، خشک کن و یخچال از رایج ترین وسایلی هستند که به طور مرتب از طریق پوشش پودری صنعتی محافظت می شوند. قرار گرفتن مکرر آن ها در معرض آب، بخار و گرما، سطوح آن ها را در برابر زنگ زدگی و خوردگی آسیب پذیر می کند که می توان از اعمال پوشش پودری در کناره ها و پانل های جلویی آن ها جلوگیری کرد.

  • داروسازی

بسیاری از شرکت های داروسازی به مزایای رنگ پودری توجه کرده اند و اکنون از رنگ های پودری الکترواستاتیک برای محصولات دارویی استفاده می کنند. این فرآیند شامل استفاده از تفنگ الکترواستاتیک برای پاشش رنگ های پودری حاوی رنگدانه ها و پلیمرها بر روی سطح اشکال دوز جامد است.

  • ساخت وساز و معماری

تعداد فزاینده ای از شرکت های معماری و ساختمانی به رنگ پودری روی آورده اند تا پوششی بادوام برای صندلی های استادیوم، نرده ها، پنجره ها و درها در فضای باز ارائه دهند. نکته قابل توجه، رنگ پودری اغلب برای محافظت از تجهیزات ساختمانی سنگین مانند بولدوزر، بیل مکانیکی، بیل مکانیکی و لودر انتخاب می شود.

مزایای رنگ پودری

رنگ های پودری دارای چندین مزیت هستند که آنها را به گزینه ای عالی برای ساخت فلز تبدیل می کند. جدای از دوام فوق العاده، در اینجا نکات قوی تری وجود دارد که ممکن است بخواهید هنگام انتخاب روکش در نظر بگیرید.

سازگار با محیط زیست: رنگ های پودری یک گزینه سازگار با محیط زیست است زیرا قابل استفاده مجدد و بازیافت هستند. پوشش‌ های ترموپلاستیک به‌ویژه بر خلاف ترموست‌ ها، به راحتی قابل تغییر شکل هستند. علاوه  بر این، رنگ های پودری با حداقل هدر رفت استفاده می‌ شوند. ممکن است انتظار هدر رفتن 5% یا کمتر را داشته باشید و این واقعیت که آن ها به حلال نیاز ندارند، یک مزیت بزرگ است. پوشش پودری ترکیبات آلی فراری را که ممکن است به محیط زیست آسیب برساند، آزاد نمی کند.

اثرات منفی کمتری بر سلامتی نسبت به رنگ های دیگر دارد: علاوه بر این، در تماس با پوست هیچ مشکلی ایجاد نمی کنند. استفاده از آن ها ایمن تر است و حتی اگر پوشیدن لباس محافظ همچنان توصیه می شود، به اندازه سایر روکش ها تهدیدی برای سلامتی نخواهند داشت.

رنگ پودری آماده استفاده است: نیازی به اختلاط یا رقیق شدن با مایع ندارند. شلنگ تفنگ رنگ پاش را می توان داخل کیسه پودر قرار داد و بلافاصله استفاده کرد.

قابل استفاده برای انواع سطوح تزئینی: تمام سطح ها به عنوان مثال صاف، براق، زبر، کاغذ سنباده مانند و لاکی را می توان با رنگ های پودری به راحتی به دست آورد.

استفاده آسان و یادگیری در کوتاه مدت: برای استفاده در سیستم های دستی و رباتیک بسیار مناسب است. بنابراین اپراتور می تواند با آموزش مختصر و عملی به یک متخصص تبدیل شود.

مقرون به صرفه: با رنگ پودری، تجربه اولیه قابل توجه و احتمالا برای برخی باور نکردنی به نظر می رسد. با گذشت زمان، با این حال، که در مقایسه با سایر انواع مختلف هزینه بسیار کمتری دارد.

ظاهر پولیش ها: هنگام پوشش پودری فلز، دستیابی به ظاهر صیقلی بسیار آسان است. این واقعیت که مواد شیمیایی، رطوبت و سایر عناصر را دفع می کند، تمیز کردن آن را بسیار آسان می کند.

سخن پایانی

رنگ های پودری در فرآیند تولید و استفاده از آن در مقایسه با رنگ مرطوب اثرات منفی کمتری بر سلامتی دارند. این موضوع توسط مطالعات مختلف ثابت شده است. علاوه بر این، مقدار انرژی مورد نیاز برای اشتعال رنگ پودری 100 برابر بیشتر از رنگ های مایع است. بنابراین اشتعال پودر بسیار سخت است. اگر تمایل دارید عظمت رنگ های پودری را ببینید، لطفا با شرکت جهان استاتیک تماس بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.