رنگ پودری کوره ای چیست؟

رنگ پودری کوره ای چیست؟

جهان استاتیک در زمینه ی ساخت و تولید تجهیزات خط تولید رنگ پودری با به کارگیری خلاقیت و تخصص خود به عنوان پیشرفته ترین واحد تولید رنگ های الکترواستاتیک در اصفهان شناخته شده است و در این مقاله شما را با رنگ پودری کره ای آشنا می کند.

یکی از بهترین رنگ های صنعتی رنگ هایی هستند که با نام کوره ای شناخته می شوند. رنگ ها به صورت پودری برای رنگ آمیزی سطوح مختلف فلزی به کار برده می شود و مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد. استفاده ی گسترده از رنگ های پودری به دلیل سازگاری آن با محیط زیست است. این رنگ برای کسانی که از آن استفاده می کنند خطری به همراه ندارد. برای استفاده از این رنگ در صنایع فلزی بهترین انتخاب رنگ های پودری هستند که به جای رنگ های مایع برای قطعات مختلفی به کار گرفته می شوند. رنگ های پودری در نگاه اول نسبت به دیگر رنگ ها مانند لاکی تفاوت چندانی ندارد ولی در حین کار برای کسانی که از انواع رنگ ها استفاده کرده اند تفاوت کاملا بارز خواهد بود.

انواع رنگ های کوره ای

رنگ های کوره ای را به دو دسته رنگ های پودری و مایع تقسیم می شوند. برای آشنایی با اینگونه رنگ ها با ادامه ی مطالب همراه باشید.

رنگ های پودری به دلیل استفاده های زیادی که از آن ها می شود در سال های اخیر بسیار پر کابرد شده اند. این رنگ های به صورت پودر و خشک است و به دستگاه مخصوص به فلزات پاشیده می شوند و باعث رنگ کردن آن ها خواهند شد. این رنگ ها به دلیل دوام و زیبایی که دارند برای رنگ کردن انواع فلزات به کار می روند. این نوع پودر دارای مواد پلیمری و یا ترموست است که به وسیله ی مواد شیمیایی موجود در آن گرما تولید می کند. حرارت گرفتن این رنگ پودری باعث می شود نسبت به پودرهای ریزتر واکنش نشان دهند. این پوشش های پودری در دمای بالای 200 درجه سانتی گراد و در عرض 10 دقیقه آماده می شود. ذوب و گرما باعث می شود پودر به خوبی جذب شود.

رنگ پودری کوره ای چیست؟

رنگ های مایع شباهت زیادی با دیگر رنگ ها دارد. برای پاشیدن آن ها بر سطوح مورد نظر از کمپرسو و پیستوله استفاده می شود. این رنگ توسط تفنگ به بیرون پاشیده می شود. برای استفاده از این نوع رنگ میزان حرارت و زمان مشخصی تعیین می شود. برای رنگ کردن با رنگ های روشن به دمای پایین و زمان بیشتری نیاز داریم. رنگ هایی که تیره تر باشند با دمای بالا و زمان کمتری آماده می شوند. برای روی هر کدام از رنگ ها اطلاعاتی مانند میزان درجه حرارت ذکر شده است. این مدل رنگ در مقایسه با دیگر رنگ ها قیمت کمتری دارد ولی از نظر مقاومت و کارایی در سطح خوبی قرار دارد.

مزایای رنگ پودری کوره ای

رنگ های پودری را با پروسه های شیمیایی و با یک عملیات الکترونیکی برای پاشیدن بر روی سطوح آماده می کنند. با استفاده از تجهیزاتی این رنگ ها بر روی سطوحی که اغلب فلزی هستند پاشیده می شوند. این سطوح رنگدانه هایی با بار منفی را به خود جذب می کنند. وجود بار مثبت و منفی باعث جذب این رنگ های پودری بر روی سطوح می شود. فروش رنگ پودری و استقبال از آن به دلایلی از جمله خاصیت های مربوط به رنگ های کوره ای است. این رنگ های به دلیل عملکرد و راندمان بالایی که دارند باعث سهولت و سرعت در انجام کارها می شوند و نیازی به رنگ آمیزی دوباره ی سطوح نیست. قرارگیری این رنگ ها بر روی سطوح به شیوه هایی مانند الکتروشیمیایی است. رنگ های کوره ای علاوه بر صرفه جویی در زمان رنگ کردن باعث خشک شدن سطح در کمترین زمان و به وجود آمدن یک سطح یکدست می شود.

نکات مورد توجه در رنگ آمیزی با رنگ پودری

برای استفاده از رنگ های پودری کوره ای نیاز به کسب اطلاعات در زمینه ی استفاده از این رنگ ها است. رنگ های پودری برای اعمال بر روی سطوح باید مراحل مشخصی را پشت سر بگذارند. رنگ آمیزی با رنگ پودری یک شیوه ی صنعتی است که به وسیله ی آن رنگ دانه ها بر روی سطوح اعمال می شوند. برای انجام عملیات رنگ آمیزی باید به خوبی دقت شود تا رنگ به همه ی نقاط و زوایا پاشیده شود. برای انجام برجسته کاری و یا پتینه زنی از این رنگ های استفاده می شود. این کار باعث می شود چند لایه رنگ در فاصله های زمانی مشخصی بر روی سطوح پاشیده شود. این رنگ ها به دلیل مقاومتی که در برابر لکه های چربی و یا گرد و غبار دارند به سادگی تمیز می شوند و نیازی به استفاده از مواد خاصی برای پاک کردن آن ها نیست. این سطوح منفذ خاصی ندارند و در مقابل باکتری، میکروب و ویروس مقاوم است.

کاربرد رنگ پودری کوره ای

نکات کاربردی برای استفاده از رنگ پودری

رنگ آمیزی با رنگ های پودری کوره ای کار تخصصی به حساب می آید در صورتی که هیچ اطلاعی در این زمینه ندارید بهتر است از افراد ماهر کمک بگیرید. این رنگ ها اغلب بر روی قطعات فلزی اعمال می شوند و رعایت این نکته که قطعه باید حتما تمیز باشد بسیار ضروری است. صیقلی کردن سطوح از دیگر مواردی است که باید رعایت شود. پیش از رنگ آمیزی انجام سه مرحله فسفاته کاری، چربی زدایی و زنگ زدایی بسیار مهم است. رنگ های کوره ای و نسوز شباهت های زیادی با یکدیگر دارند.

نتیجه گیری

رنگ های پودری کوره ای با توجه به مزایای زیادی که دارد در سال های اخیر برای رنگ کردن انواع سطوح به خصوص سطح های فلزی بسیار مناسب است. تولید این رنگ با توجه به کاربرد زیادی که در بخش های صنعتی دارد نیاز به راه اندازی خط تولید دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.