تخریب رنگ‌ های پودری در چه زمانی اتفاق می افتد

تخریب رنگ‌ های پودری در چه زمانی اتفاق می افتد و عوامل موثر بر آن کدامند؟

تخریب رنگ‌ های پودری در چه زمانی اتفاق می افتد و عوامل موثر بر آن کدامند؟

در دنیای رنگ ‌ها، رنگ ‌های پودری یک شگفتی جذاب به حساب می‌ آیند. آن ها با ظاهری مات و پودری به سطوح مختلف زندگی رنگ و جلوه‌ ای منحصر به فرد می‌بخشند. اما پرسشی که ممکن است به ذهن بیاید این است که آیا رنگ‌ های پودری همیشه ثابت و ماندگار هستند؟ آیا زمانی می ‌رسد که این رنگ ‌ها به خاطر عوامل مختلفی تخریب ‌شوند؟

رنگ ‌آمیزی با استفاده از این مدل رنگ ها بویژه رنگ پودری الکترو استاتیک اصفهان فرآیندی نسبتاً آسان است. پودر رنگی بر روی سطح فلزی پخش می‌ شود و سپس با استفاده از حرارت آن را به سطح متصل می ‌کنند. این روش سریع ‌تر و کار آمد تر از روش ‌های دیگر رنگ آمیزی است.

با این حال، هنگام استفاده از رنگ ‌های پودری باید به عوامل تخریب زای آن ها نیز توجه کرد. در واقع، تخریب این نوع رنگ ها یک پدیده طبیعی است که امکان دارد در طول زمان رخ بدهد. عوامل متعددی می‌ توانند بر ثبات و ماندگاری این رنگ ‌ها تأثیر بگذارند. برای درک بهتر این موضوع، بیایید به برخی از این عوامل نگاهی بیندازیم.

عوامل تخریب در زمان انبار داری

زمانی که پوشش پودری در محیطی با رطوبت بالا نگه داری می‌ شود، ممکن است رطوبت وارد ذرات پودر شود و آن ها را مرطوب کند. این موضوع می‌ تواند به تخریب پوشش پودری منجر شود. ذرات پودری می ‌توانند رطوبت را جذب کنند و به دلیل خاصیت جذب آبی که دارند، مرطوب شوند. این موضوع می ‌تواند سبب تغییر رنگ و تشکیل گل یا کلوخه شود و خواص فیزیکی پودر ها را تغییر دهد. در نتیجه نگه داری پوشش ‌های پودری در محیط‌ های خشک و با رطوبت کنترل شده مهم است، تا از تخریب و آسیب به آن ها جلوگیری شود.

دما

رنگ‌ های پودری معمولاً دارای نقطه ذوب نسبتاً پایینی هستند. اگر دمای محیط انبار به مقداری بالا تر از نقطه ذوب رنگ برسد، رنگ می ‌تواند ذوب شود و به صورت مایع به هم بچسبد. این موضوع می ‌تواند باعث از بین رفتن جدا سازی و تعریق در رنگ ‌ها شود و پوشش پودری را تخریب کند.

افزایش دما می‌ تواند خواص فیزیکی پودر ها را تغییر دهد و یا حتی با پخت آن باعث غیر قابل استفاده شدن رنگ شود. به عنوان مثال: ممکن است ذرات پودری به دلیل ذوب شدن و پخش شدن به هم دیگر بچسبند و از جدا شدن جلوگیری کنند. این امر می ‌تواند باعث تشکیل نا همواری ها و نا صافی ‌ها در پوشش پودری شود.

مواد خارجی

وجود ذرات خارجی مانند: گرد و غبار، روغن، چربی و مواد شیمیایی ممکن است عملکرد رنگ را تحت تاثیر قرار دهد و باعث کاهش ویژگی‌ های مقاومتی آن شود. ورود مواد خارجی به داخل پودر های رنگی می‌ توانند عامل تخریب رنگ پودری باشند. بعد از ورود ذرات گرد و غبار به سطح پوشش پودری، به آن چسبیده و لایه‌ ای ایجاد می کنند که مانع از دیدن رنگ اصلی و زیبایی پوشش پودری می شود.

علاوه بر این، ذرات گرد و غبار ممکن است به سطح پودر های رنگی چسبیده و در صورت رنگ آمیزی با ایجاد اصطکاک باعث خراشیدگی و تخریب رنگ شوند.

عوامل تخریب پوشش پودری در حین اعمال آن بر روی قطعه

گاهی در زمان اعمال رنگ پودری به وسیله ی دستگاه فشرده سازی هوا امکان دارد که در داخل آن رطوبت یا روغنی وجود داشته باشد که با مخلوط شدنش با دانه‌ های پودری رنگ سبب ایجاد کلوخه در سطح قطعه و یا به وجود آمدن خراش و آلودگی بر روی آن شوند. برای جلوگیری از اتفاق بهتر است که سیستم فشرده‌ سازی هوای خود را به درستی انتخاب کنید.

دما و ضربه

دما و ضربه دو عامل مهم تخریب پوشش ‌های پودری در زمان اعمال آن بر روی قطعه مورد نظر می‌ باشند. زمانی که به سیستم پاشش رنگ پودری ضربه وارد شود و یا این که دمای آن بالا برود، دانه‌ های پودری رنگ به همدیگر چسبیده و ایجاد کلوخه می ‌کنند که سبب مسدود شدن راه خروج رنگ می ‌شود و کیفیت کار شما را پایین می آورد.

مواد خارجی

ورود مواد خارجی همانند: گرد و غبار به داخل رنگ پودری هم در زمان نگه داری در انبار و هم در حین رنگ آمیزی با سیستم پاشش رنگ و یا حتی در هنگام پخت آن در کوره رنگ پودری می ‌تواند باعث پایین آمدن کیفیت نهایی رنگ آمیزی شما شود. به همین خاطر بهتر است تا حدی که امکان دارد این رنگ‌ ها را از محیط ‌های پر از گرد و غبار در هنگام پخت، نگه داری در انبار و حتی در زمان اعمال رنگ بر روی قطعه دور نگه دارید، تا نتیجه نهایی رنگ آمیزی شما با کیفیت در بیاید.

عوامل تخریب رنگ پودری پس از اعمال پوشش پودری بر روی قطعه

بعد از این که رنگ پودری در داخل کوره رنگ پخته شد و برای اعمال بر روی قطعه مورد نظر آماده گردید، می ‌تواند بر اثر عوامل خارجی، شیمیایی و خورنده، ضربه، سایش و غیره همانند سایر پوشش‌های رنگی دیگر تخریب شود. بنابراین مهم است که رنگی را برای این کار انتخاب کنید که با کیفیت باشد، تا عوامل تخریب کننده نتوانند روی آن تاثیر چندانی بگذارند.

تخریب رنگ‌ های پودری در چه زمانی اتفاق می افتد

نتیجه گیری

رنگ ‌های پودری به عنوان یک روش پر کاربرد در صنایع رنگ آمیزی فلزات از جمله خودرو ها شناخته می‌ شوند. آن ها دارای ویژگی ‌های جذابی هستند که آن را از روش ‌های دیگر رنگ آمیزی متمایز می ‌کند. برای حفظ و بهبود عمر رنگ‌ های پودری مراقبت و نگه داری مناسب ضروری است. این شامل تمیز کاری منظم سیستم پاشش رنگ با مواد مناسب، جلوگیری از تماس با مواد شیمیایی، گرد و غبار و رطوبت تا حد امکان، پوشش دهی مناسب در برابر شرایط جوی، جلوگیری از ضربه و خش و اقدامات احتیاطی در حمل و نقل محصولات رنگ ‌آمیزی شده است.

با رعایت این اصول و مراقبت ‌ها می ‌توانید عمر مفید رنگ ‌های پودری را افزایش داده و از ویژگی ‌های مقاومتی و زیبایی آن‌ ها برای مدت طولانی ‌تری لذت ببرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.