روش های پاشش رنگ پودری را چگونه انتخاب کنیم؟

روش های پاشش رنگ پودری را چگونه انتخاب کنیم؟

روش های پاشش رنگ پودری را چگونه انتخاب کنیم؟

روش ‌های پاشش رنگ پودری یکی از محبوب ‌ترین و کار آمد ترین روش ‌های اعمال رنگ در صنایع مختلف مانند: خودرو سازی، مبلمان، صنعت فلزات و غیره محسوب می ‌شوند. این روش ‌ها به واسطه ویژگی‌ های منحصر به فرد خود عملکرد با کیفیت، پوشش یکنواخت و مقاومت بالا را فراهم می ‌کنند. هم چنین آن ها به عنوان جایگزینی اقتصادی و پایدار برای روش‌ های پاشش رنگ مایع مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

روش‌ های پاشیدن رنگ پودری بر اساس عملکرد و ویژگی‌ های متفاوتی تقسیم بندی می ‌شوند. این روش ‌ها امکان رنگ آمیزی قطعات با هر اندازه و شکلی را فراهم می ‌کنند. علاوه بر آن دانه های پودری این رنگ ها تنوع بالایی دارند و می ‌توان در انتخاب رنگ ‌ها و ایجاد اثرات ویژه از آن ها استفاده کرد. هم چنین پوشش پودری بسیار مقاوم بوده و دوام بالایی دارد و می ‌تواند در برابر خراشیدگی، حرارت، محلول‌های شیمیایی و عوامل زیستی مقاومت کند.

برای آن که بتوانید یک روش مناسب را برای پاشش رنگ های پودری انتخاب کنید، بایستی به موارد زیر توجه نمایید:

هدف از پوشش پودری

هدف اصلی استفاده از پوشش پودری در صنایع مختلف، بهبود و افزایش ویژگی‌ های سطح قطعات است. در واقع آن ها به عنوان یک لایه محافظ عمل می ‌کنند و سطح قطعات را در برابر خوردگی و اکسیداسیون محافظت می نمایند. این موضوع بسیار مهم است زیرا خوردگی می‌ تواند باعث ضعیف شدن و خرابی قطعات شود. هم چنین وسایل پوشش داده شده با پودر، در برابر شرایط سخت و آسیب‌ های مکانیکی مانند: خراش‌ ها و ضربه ‌ها مقاومت بیشتری پیدا می کنند.

 پوشش پودری می‌ تواند به سطح قطعات ظاهر و زیبایی بیشتری ببخشد. این پوشش قابلیت ایجاد تنوع رنگی و تمامیت رنگ را دارد و به طراحان و تولید کنندگان امکان می ‌دهد، تا قطعات را با رنگ ‌ها و پوشش‌ های مختلف طراحی و زیبا کنند.

جنس قطعه

به طور کلی پوشش پودری بر روی قطعات با جنس ‌های مختلفی می ‌تواند استفاده شود و نوع جنس آن ها می ‌تواند تأثیر زیادی بر روش و فرآیند پوشش پودری داشته باشد. به عنوان مثال:  پوشش پودری بر روی فلزات بسیار رایج است. فولاد، آلومینیوم، آهن، آلیاژ های فلزی و غیره می ‌توانند با پوشش پودری روکش شوند. انتخاب روش پوشش پودری و نوع پودر مورد استفاده به ویژگی ‌های فیزیکی و شیمیایی فلز مثل: گرمایش، مقاومت خوردگی و دمای کاری مرتبط است.

پلاستیک ‌ها: برخی پوشش‌ های پودری مخصوصاً طراحی شده ‌اند، تا بر روی قطعات پلاستیکی مانند: پلی‌ پروپیلن و پلی ‌کربنات استفاده شوند. این پوشش ‌ها می ‌توانند به قطعات پلاستیکی مقاومت و ظاهر جذاب ‌تری ببخشند و از آن ها در برابر خوردگی و سایر آسیب‌ ها محافظت کنند.

چوب: با استفاده از پوشش پودری مخصوص بر روی قطعات چوبی می‌ توان آن ها را در برابر خوردگی، حرارت و رطوبت محافظت کرد. این پوشش‌ ها می‌ توانند به چوب ظاهری زیبا و مقاومت فیزیکی بیشتری ببخشند.

در هر صورت، قبل از انجام پوشش پودری بر روی قطعه باید نوع جنس و خواص آن را به دقت بررسی کرده و روش مناسب پوشش پودری را انتخاب کنید. هم چنین، با توجه به نوع جنس قطعه ممکن است نیاز به آماده سازی سطح آن مثل: خراشیدن یا پاشش پایه، وجود داشته باشید، تا بهترین مهارت‌ ها و نتایج را در پوشش پودری به دست آورید.

تعداد قطعه ها

تعداد قطعه ‌های مورد نیاز در هر پروژه و بسته به کاربرد و ماهیت آن متفاوت است. این تعداد می ‌تواند از یک قطعه تا هزاران قطعه و بیشتر متغیر باشد. در نتیجه برای انجام خدمات رنگ پودری متناسب با تعداد قطعه ی مورد نظر بایستی از تجهیزات و روش های دستی یا اتوماتیک استفاده کرد.

ضخامت رنگ

ضخامت رنگ در پوشش پودری ممکن است متغیر باشد و بستگی به نوع پوشش، نوع قطعه و الزامات فنی دارد. عموماً، ضخامت رنگ در پوشش پودری بین پنجاه تا پانصد میکرو متر قرار می‌ گیرد. اما در برخی موارد خاص می ‌توان با استفاده از روش های خاص پاشش رنگ ضخامت آن را به بیشتر از پانصد میکرو متر هم افزایش داد.

نوع و محل کاربری اتاق

نوع قطعه و محل نگه داری آن می ‌تواند بر روش انتخابی پاشش رنگ پودری تاثیر مستقیمی بگذارد به عنوان مثال: اگر قطعه مورد نظر کاربرد خارجی دارد و در مقابل نور خورشید قرار می ‌گیرد، بهتر است برای آن از پوشش‌ های رنگی خاصی استفاده کرد. گاهی قطعه در مواجهه با مواد شیمیایی و سایش در مکان‌ هایی مانند: بیمارستان ‌ها و کارخانجات قرار می‌ گیرد در این صورت بهتر است از پوشش رنگی مناسبی که بتواند آن ها را در برابر این عوامل خارجی مقاومت کند، استفاده شود.

برای انتخاب روش پاشش مناسب رنگ پودری قطعاتی که در فضا های داخلی استفاده می ‌شوند نیز باید به مواردی مثل: یکنواخت بودن سطح، زیبایی ظاهری و مقاومت در برابر ساییدگی آن ها توجه نمایید.

رنگ فام

استفاده از یک رنگ برای رنگ آمیزی یک قطعه کار راحت تری نسبت به استفاده از چند رنگ نا هماهنگ می‌ باشد چرا که در این مورد باید به موضوع مهم آلودگی رنگی هم دقت کنید. در چنین روشی نیاز است که متد های پاشش رنگی را با نوع و حالت رنگ انتخابی عوض کرده و سرعت عمل و دقت لازم برای این کار را داشته باشید، تا نتیجه نهایی بدون آلودگی رنگی در آید.

سرعت تولید

سرعت تولید و یا الزامات ساخت از موارد مهم دیگری است که هنگام انتخاب روش مناسب پاشش رنگ باید در نظر داشته باشید. به طور کلی الزامات تولید به مجموعه ‌ای از نیاز ها، مشخصات و استاندارد هایی اطلاق می گردد که برای تولید یک محصول خاص باید رعایت شوند. این تقاضا ها معمولاً توسط مشتریان، صنعت، قوانین و مقررات، استاندارد ها و سایر عوامل تعریف می‌ شوند.

 به عنوان مثال: محصول باید قابلیت انجام وظایف و عملکرد های مشخص خود را طبق استاندارد های تعیین شده داشته باشد و بتواند یک استفاده ایمن را  برقرار کند.

هزینه های اعمال رنگ

روش‌های مختلفی برای اعمال رنگ پودری وجود دارند که هر روش ممکن است هزینه ‌های متفاوتی داشته باشد. حجم و اندازه قطعات که قرار است رنگ روی آن ها اعمال شود نقش مهمی در تعیین هزینه دارند. قطعات بزرگتر و پیچیده ‌تر ممکن است نیاز به هزینه ی بیشتری برای رنگ آمیزی داشته باشند. تعداد قطعات نیز تأثیر زیادی بر هزینه رنگ دارد. با افزایش تعداد آن ها هزینه هر واحد رنگ افزایش می ‌یابد. استفاده از ربات پاشش رنگ پودری در چنین شرایطی بهترین گزینه برای کاهش هزینه ها است.

هزینه های دستگاه های کاربردی رنگ:

هزینه های مرتبط با دستگاه ‌های کاربردی رنگ می‌ توانند متنوع باشند و وابسته به نوع دستگاه، اندازه و قدرت آن، تکنولوژی استفاده شده و سایر عوامل است.  هزینه اولیه خرید دستگاه مهمترین هزینه می باشد که بسته به نوع، کیفیت، مصرف انرژی و ویژگی ‌های آن متغیر است. علاوه بر آن این دستگاه‌ ها نیاز به نگه داری و تعمیرات دوره ‌ای دارند که هزینه ‌های مربوط به آن ها ممکن است شامل: قطعات یدکی، تعمیرات مکانیکی و الکتریکی، سرویس و نگه داری منظم باشد.

نتیجه گیری:

روش ‌های مختلف پاشش رنگ پودری هر کدام دارای ویژگی‌ ها و مزایا خاص خود هستند. انتخاب روش مناسب بستگی به نوع قطعه کاری، نیاز‌ های پوششی و نتایج مورد انتظار دارد. با استفاده از این روش‌ ها می توانید پوشش‌ های مقاوم، زیبا و بدون عیبی را روی قطعات کاری خود ایجاد کنید. هم چنین، پاشش رنگ پودری می ‌تواند به صورت اتوماتیک صورت بگیرد که این امر به بهبود کارایی و کاهش هزینه ‌ها منجر می‌ شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.